Zmienne i wskaźniki
na podstawie Maszke W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych.
Zmienne
w badaniach naukowych stanowią próbę uszczegółowienia problemów badawczych,
które należy rozwiązać oraz wymagających potwierdzenia lub odrzucenia hipotez.
Wyróżnia się następując rodzaje zmiennych:
Zmienne
ilościowe mają miejsce w badaniach, w których przedmiot stanowią mierzalne właściwości
przedmiotów. Najczęściej występują one w naukach ścisłych takich jak fizyka,
matematyka czy statystyka.
Zmienne
jakościowe natomiast nie poddają się pomiarowi; można jedynie stwierdzić ich
występowanie lub ich brak. Przykładem zmiennych jakościowych może być:
Zmienne
wymagające wyjaśnienia, stanowiące przedmiot badania naukowego to zmienne
zależne, które stanowią bezpośrednie i pośrednie skutki oddziaływania zmiennych
niezależnych. Zatem są to pewne zjawiska wyjaśniane przez badacza oraz przez
niego poszukiwane.
Zmienna
niezależna to taka zmienna, za pomocą której wyjaśnia się zmiany w obrębie
zmiennej zależnej. Zmienna niezależna wyjaśnia dane zjawisko oraz powoduje
zmiany w wartości zmiennej zależnej, stanowi ona zakładaną przyczynę tych zmian
(jak sama nazwa wskazuje, zmienna zależna "zależy" od zmiennej
niezależnej).
Zmienne
zależne mogą się znajdować w sferze oddziaływania zmiennych niezależnych, na
które nie można mieć wpływu. Zmienne te mogą zarówno sprzyjać jak i utrudniać w
występowaniu badanego zjawiska i noszą one miano zmiennych pośredniczących.
Zwracają one uwagę, iż istnieją również inne istotne przyczyny badanego
zjawiska, które nie zostały nieuwzględnione w badaniach. Przykładami zmiennych
pośredniczących mogą być:
Taki
podział na zmienne zależne oraz zmienne niezależne istnieje jedynie w obrębie
badań naukowych - badacz sam decyduje, w jaki sposób ma interpretować dane
zjawiska oraz które w badaniu będą stanowić zmienne zależne a które z nich
zmienne niezależne. Zatem ta sama zmienna w jednym będzie zmienną zależną, a w
innym - zmienną niezależną.
Zmienne
stanowiące przedmiot badań należy uszczegółowić oraz opisać, czemu służą
wskaźniki. W pedagogice przez pojęcie wskaźnika rozumiemy pewne własności,
które są połączone stałym związkiem o charakterze bezwyjątkowej lub
statystycznej regularności z pewnymi innymi własnościami, które nie podlegają
bezpośredniej obserwacji oraz pozwalają stwierdzić obecność jednych własności
na podstawie występowania drugich. Zatem wskaźnik jest pewną właściwością,
która mówi nam, iż badane zjawisko miało miejsce.
Wskaźnik
jest to właściwość, fakt, zdarzenie, stan lub proces, które są możliwe do
zaobserwowania oraz na podstawie których można poznać, iż wystąpiło dane
zjawisko czy cecha. Przykładami wskaźników mogą być:
Istotną
cechą wskaźnika jest obecność związku pomiędzy właściwością zjawiska, które
stanowi wskaźnik i właściwością wskazywaną przez owy wskaźnik, przy czym
stosunek ten może mieć różny charakter - związku rzeczowego lub umownego.
Wyróżniamy:
W
badaniach pedagogicznych zdarzają się sytuacje, gdzie nie da się wykorzystać
czystych wskaźników, gdyż zachodzi potrzeba łączenia ich w zależności od
problematyki badawczej, przedmiotu badań oraz złożoności czy umiejętności
doboru wskaźników. W takich sytuacjach wykorzystuje się wszystkie rodzaje lub
kombinację różnych wskaźników, takie jak: